کمبود مواد مغذی در نوزادان متولد شده از زنانی که جراحی بای پس معده انجام داده‌اند

 26 سپتامبر 2016- یک مطالعه توسط محققان بیمارستان دانشگاه Ambroise Pareدر فرانسه نشان داد، نوزادان متولد شده از مادرانی که برای معکوس نمودن چاقی یا بیماری دیابت نوع 2 تحت عمل جراحی کاهش وزن به روش بای پس معده (Roux-en-Y) قرار گرفته‌اند بیشتر با احتمال کمبود مواد مغذی درهنگام تولد مواجه هستند.

 نتایج این تحقیق درنشست سالانه‌ی انجمن اروپایی غدد درون ریز اطفال (ESPE) ارائه خواهد شد. نتایج این تحقیق نشان داد نوزادان متولد شده از مادرانی که تحت روش بای پس معده‌ی Roux-en-Y قرار گرفته‌اند، دارای سن حاملگی کمتری بوده وعلیرغم مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای درطول بارداری توسط مادران، این نوزادان درهنگام تولد از کمبودهای تغذیه‌ای رنج می‌برند.

محققان می‌دانستند که کمبود مواد مغذی به دلیل سوء جذب مواد مغذی در زنانی که تحت جراحی چاقی قرار گرفته‌اند، اتفاق می افتد، اما این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد نوزادان متولد شده از این زنان نیز درمعرض همین خطر هستند.

جراحی بای پس معده یک جراحی رادیکال است که در آن بخشی از معده جدا شده و قسمت بالایی معده برای ساخت معده‌ ی کوچکتر استفاده می شود. این کیسه سپس بطور مستقیم به بخش میانی روده‌ی کوچک متصل می‌شود، به عبارت دیگر اثنی عشر یا دوازدهه دور زده می‌شود و این کار به کاهش سریعتر وزن این افراد کمک می‌کند.

دوازدهه مسئول تولید و ترشح آنزیم‌هایی است که به شکستن و تجزیه‌ی چربیها کمک می‌کند، در روش بای پس دوازدهه، این فعالیت مختل می‌شود و نتیجه‌ی آن کمبود بسیاری از ویتامین‌های ضروری محلول در چربی از جمله ویتامین E,D,Aو ویتامین‌های Kو  B12می‌باشد.

بنابراین بیماران پس از این عمل، قادر به جذب صحیح چربیها نمی‌باشند و در نتیجه قادر به جذب این نوع از ویتامین‌ها نیز نیستند، حتی اگر ساپلیمنت مصرف کنند. برخی ویتامین‌های جذب نشده دراین بیماران برای جذب مواد معدنی مانند کلسیم ضروری هستند و به همین دلیل این افراد ممکن است با خطر کاهش توده‌ی استخوانی مواجه شوند.

 تحقیقات قبلی نشان داده است شیوع کمبود ویتامین Aدرمیان بیماران تحت جراحی بای پس معده پس از گذشت چهار سال از جراحی تا 69 درصد، برای ویتامین Kبرابر با 68 درصد و برای ویتامین D63 درصد خواهد بود. شیوع هیپوکلسمی (کمبود کلسیم) بین 15 تا 48 درصد در طی دوره‌ی زمانی مشابه گزارش شده است.

در مطالعه‌ی اخیر 56 زن که 32 ماه پس ازجراحی بای پس Roux-en-Y، نوزادان خود را به دنیا آورده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد از ساپلیمنت‌های مولتی ویتامین در طی بارداری خود استفاده می‌کردند. این افراد با 56 زن باردار سالم که در طی همین مدت باردار بودند، مقایسه شدند.

 در زمان زایمان محققان نمونه‌های خونی از مادر و بندناف نوزاد برای بررسی غلظت نوترنیت‌ها تهیه و نتایج را در هر دو گروه با یکدیگر مقایسه کردند. نتایج بررسی آنها نشان داد 23 درصد از نوزادان متولد شده در گروه جراحی چاقی یا Bariatricدارای سن حاملگی کمتری بودند، در حالیکه این موضوع تنها برای 3.6  درصد از نوزادان مادران سالم اتفاق افتاده بود.

 همچنین نوزادان مادرانی که قبل از بارداری تحت عمل بای پس معده  قرار گرفته بودند، بطور قابل توجهی بیشتر با احتمال کمبود کلسیم (2.55میلی مول درلیتر درمقابل 2.63  میلی مول درلیتر)، روی (0.85میلی گرم در لیتر در برابر 1.36میلی گرم درلیتر) و ویتامین A(1.85میکروگرم درلیتر در برابر 2.26  میکروگرم درلیتر) درمقایسه با نوزادان گروه کنترل مواجه بودند.

دکتر Gerardسرپرست این تحقیقات می‌گوید: محدودیت در رشد شاخصی از سوء جذب مواد مغذی توسط مادران این نوزادان است.

محققان می‌گویند: این نتایج انجام ندادن جراحی بای پس معده را برای زنانی که مایل به بارداری هستند توصیه نمی‌کند، اما این افراد بهتر است بجای جراحی بای پس معده به روش (Roux-en-Y)، تحت سایر روشهای جراحی لاغری مانند گاستریک باندینگ و گاسترکتومی آستینی که با احتمال کمتری برای سوء جذب مواد مغذی همراه هستند، قرار گیرند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/babies-born-to-women-who-had-gastric-bypass-surgery-at-risk-for-nutritional-deficits-90364143.html